Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

TEST DEG SELV side 208

  1. Hvilke plikter har arbeidsgiveren med hensyn til arbeidsmiljøet?

    Arbeidsgiveren har plikt til å sørge for at arbeidsmiljøet er forsvarlig, jf. aml. § 4-1(1). Bedriften er derfor pålagt å gjennomføre et systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS-arbeid), jf. aml. § 3-1.

    Loven stiller krav til det psykososiale miljøet på arbeidsplassen, jf. § 4-3. Et forsvarlig arbeidsmiljø stiller også fysiske krav til arbeidsplassen, jf. § 4-4.

  2. Hva menes med arbeidsgivers styringsrett?

    Arbeidsgivers styringsrett er hans eller hennes rett til å planlegge og organisere arbeidet. I Tipsdelingsdommen (RT-2008-856) vant arbeidsgiveren (Theatercaféen) fram da han mente å ha styringsrett til å fordele kelnernes tips mellom kelnere, hovmester, kokker og annet personale. Fordelingen ble begrunnet med hensynet til det psykososiale arbeidsmiljøet.

  3. Hva menes med arbeidsgivers lønnsplikt?

    Arbeidsgiveren har plikt til å utbetale rett lønn, til rett tid og på rett måte, jf. aml. § 14-15. Hvor mye lønn som skal utbetales, følger av tariffavtale eller av den individuelle arbeidsavtalen. Plikten omfatter også utbetaling av lønn ved sykdom, permisjoner osv. i den grad dette følger av lover eller tariffavtale.

    Arbeidsgiveren kan bare gjøre lovbestemte trekk i lønnen, for eksempel skattetrekk, jf. aml. § 14-15(2) bokstav a. Et praktisk viktig spørsmål er om arbeidsgiveren kan trekke for skade eller tap som arbeidstakeren har påført virksomheten i forbindelse med arbeidet. Slikt trekk er bare lovlig når skaden er begått forsettlig eller grovt uaktsomt, se aml. § 14-15(2) bokstav e.

  4. Hva menes med arbeidstakers arbeidsplikt?

    Som arbeidstaker har du først og fremst arbeidsplikt i henhold til arbeidsavtalen og rett til lønn for det arbeidet du gjør. Du plikter å utføre arbeidet i normalt tempo, til riktig tid og etter beste evne. Hvilke arbeidsoppgaver du skal utføre, følger av din individuelle arbeidsavtale og en tolkning av den.

  5. Hva menes med alminnelig arbeidstid?

    Arbeidstiden er den tiden du står til disposisjon for arbeidsgiveren. De ytre rammene for arbeidstiden er regulert i aml. kapittel 10. Loven skiller mellom alminnelig arbeidstid og overtid.

    Alminnelig arbeidstid skal som hovedregel ikke være lenger enn ni timer i døgnet og førti timer i uken, jf. aml. § 10-4(1). Det kan avtales kortere tid i tariffavtale eller i individuell arbeidsavtale.

  6. Hva er overtid, og i hvilken grad er en arbeidstaker pliktig til å jobbe overtid?

    Overtidsarbeid er arbeid som gjøres utover alminnelig arbeidstid, jf. aml. § 10-6. Overtid skal ikke brukes som en fast ordning, men bare når det foreligger et «særlig og tidsavgrenset behov», for eksempel når en lege må ta et ekstra skift på grunn av sykefravær, eller når en forretning må rydde kjelleren i forbindelse med flomskade. Det er likevel fastsatt grenser for hvor mye overtid du kan ha i løpet av bestemte perioder, se aml. § 10-6(4)–(9). Du kan normalt ikke nekte å jobbe overtid innenfor lovens rammer, men du kan bli fritatt på grunnlag av helsemessige eller vektige sosiale grunner, se § 10-6(10). For barn og ungdom kan reglene i aml. kapittel 11 være til hinder for å pålegge dem overtid.

  7. Hva menes med arbeidstakerens lojalitetsplikt?

    Som arbeidstaker har du lojalitetsplikt overfor arbeidsgiveren. Du har plikt til å ivareta bedriftens interesser. Du har også som arbeidstaker taushetsplikt om forhold som det er naturlig at bedriften holder skjult. Det ville være illojalt å fortelle andre virksomheter om tekniske innretninger, produksjonsmetoder og drifts- og forretningsforhold dersom dette er av betydning for bedriftens konkurransesituasjon.

  8. I hvilken grad har en arbeidstaker varslingsrett om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen?

    Kritikkverdige forhold bør tas opp med ledelsen, men i noen tilfeller er det nødvendig å varsle utad om kritikkverdige forhold. I slike tilfeller er du som varsler beskyttet av aml. §§ 2-4 og 2-5.